10 januari 2018

Review boek

De auteurs, Eva Boonen & Martine Boonen van het boek ‘100 meest gestelde vragen over borstvoeding‘ (Uitgeverij Lannoo) zijn geen lactatiekundigen of vroedvrouwen. Dit staat aan het begin van het boek heel duidelijk vermeld. Eva en Martine zijn gewoon moeder, net zoals ik en (misschien binnenkort) jij. Wel zijn zij de dames die het Belgische borstvoedingsmerk Mammae uit de grond hebben gestampt. Ze legden de meest gestelde vragen over borstvoeding voor aan lactatiekundigen en vroedvrouwen en bundelden de antwoorden samen in dit boekje.

Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik er bewust voor gekozen om niet teveel boeken te lezen over borstvoeding. Ik wou mijn hart en gevoel volgen, maar al snel bleek dat ik toch met heel wat vragen zat. Ik had er geen idee van wat borstvoeding inhield en kon me er weinig bij voorstellen. Aangezien wij thuis met z’n allen groot werden gebracht met flesvoeding. Dat is mijn mama prima gelukt, maar toch wou ik proberen om de borst te geven aan mijn kindje.

Uiteindelijk heb ik met mijn gevoel, de hulp van een lactatiekundige en Bianca van La Leche League Vlaanderen bijna 7 maand borstvoeding kunnen geven. Dit lijkt nu al een hele tijd geleden.

Toen ik onlangs in de bibliotheek was, zag ik dit boekje verschijnen. De kaft is aantrekkelijk en het boekje is niet zo dik. De schrijfstijl is heel vlot, waardoor het aangenaam lezen is. Alle uitleg staat zonder veel moeilijke woorden, in dagdagelijkse taal beschreven. Voor mezelf was het een leuke opfrissing. Vooral het deel over het bewaren van de moedermelk vond ik interessant. Het hoofdstuk met enkele borstvoedingsstimulerende gerechten, vond ik persoonlijk ietwat onnodig, maar het kan een leuke aanvulling zijn voor moeders die zich hierin verder willen verdiepen.

Kortom, de ‘100 meest gestelde vragen over borstvoeding’ is een mooi en interessant boekje voor (aanstaande) moeders die wat meer willen lezen over alles rondom borstvoeding.

Terug naar overzicht
site by Yappa